نگاهی به المشرق یبدا

پلت فرم جدید المشرق یبدا START MASHREQ با هدف حمایت از استارت آپ ها و هم چنین مبتکرین و افراد دارای ایده در کشورهای مشرق عربی  و به صورت ویژه عراق،اردن و لبنان طراحی شده است.

معرفی

یکی از حوزه های جدید تمرکز کشورهای غربی در حوزه خاورمیانه به  ویژه عراق تمرکز بر روی حوزه استارت آپ ها و فضای کارآفرینی است.همان گونه که در گزارش المحطه بیان شد دارا بودن هرم جمعیتی جوان در کشورهای خاورمیانه و هم چنین چالش های اجتماعی مانند بیکاری بستر بسیار مساعدی را برای گسترش حوزه  استارت آپ ها و هم چنین فضای کارآفرینی فراهم می سازد. واضح و مبرهن است که  در درون این  گونه فعالیت ها ،راهبرد و اهداف فرهنگی تعریف شده  ای وجود دارد که به صورت خودکار از خلال  اجرای این برنامه تحقق می یابد.

یکی از برنامه هایی که در زمینه استارت آپ در سطح منطقه ای در حال اجرا است پلت فرم جدید المشرق یبدا ((START MASHREQ  است.این پلت فرم با هدف حمایت از استارت آپ ها و هم چنین مبتکرین و افراد دارای ایده در کشورهای مشرق عربی  و به صورت ویژه عراق،اردن و لبنان طراحی شده است.بر همین اساس این پلت فرم را باید یک پلت فرم منطقه ای نگریست که عراق یکی از کشورهای اصلی هدف آن به شمار می رود.

این پلت فرم وابسته به شرکت FLAT6LABS  بوده و پادشاهی هلند حامی و تامین کننده مالی اصلی آن به شمار می رود.در کنار پادشاهی هلند باید به نهاد دیگری به نام  موسسه مالی بین المللی (INTERNATIONAL FINANCE CORPORATION) اشاره کرد  که یکی از بزرگترین نهادهای مالی بین المللی با هدف توسعه بخش خصوصی در کشورهای در حال توسعه به شمار می رود.

پلت فرم المشرق یبدا برای ایجاد فرصت های کارآفرینی  و هم چنین تسهیل فرایند توسعه اقتصادی در کشورهای مشرق عربی با تمرکز بر حوزه کارآفرینی،حمایت از نخبگان دارای ایده و ایتکار و هم چنین استارت آپ ها در سال 2023 میلادی تاسیس شد.این پلت فرم که در بستر فضای مجازی مشغول فعالیت است مجموعه کاملی برای نخبگان دارای ایده ایجاد می کند و بستری مناسب برای فعالیت در بستر فضای مجازی به شمار می رود.المشرق یبدا در اشکال مختلف از ایده ها،افکار،نخبگان مبتکر و افرادی که در فکر راه اندازی پروژه شخصی خود هستند  حمایت کرده و در راستای توانمند سازی این افراد گام بر می دارد.

این پلت فرم  ماموریت خود را ترویج توسعه اقتصادی ،تاب آوری و هم چنین شکوفایی از طریق حمایت از طریق ایده ها و ابتکارات،فراگیر بودن و همگرایی اعلام داشته است.نگاهی به ماموریت این پلت فرم نمایانگر مشابهت زیادی با اصول و اهداف المحطه می باشد و این امر نشان می دهند که تمامی نهادهایی که در زمینه استارت آپ فعالیت می کنند دارای راهبرد و اصول مشترکی هستند.

پلت فرم المشرق یبدا دیدگاه  و چشم انداز خود را این گونه بیان داشته است:

ایجاد پلت فرم تاثیرگذار در زمینه استارت آپ ها، انکوباتورها،شتاب دهنده استارت آپ و هم چنین حمایت از ایده ها و ابتکارات در منطقه مشرق عربی.

دفتر پلت فرم المشرق یبدا در مقر شرکت FLAT6LABS  در کشور اردن در شهر امان قرار دارد.

المشرق یبدا جامعه هدف خود را در مراسمی که برای راه اندازی این پلت فرم برگزار شد جوانان، زنان ،آوارگان ،اقلیت ها و پناهجویان بین کرد و هدف این پلت فرم را توانمد سازی این جامعه هدف بیان نمود.

شرکای منطقه ای

پلت فرم المشرق یبدا در راستای بهبود فعالیت خود و در راستای گسترش فعالیت خود در سطح منطقه مشرق عربی با شماری از نهادهای همتای خود در 3 کشور عراق،لبنان و اردن در حال همکاری است.در واقع این پلت فرم دارای 9 شریک منطقه ای است که در زمینه استارت آپ ها و هم چنین کارآفرینی در حال فعالیت هستند.این 9 نهاد همکار منطقه ای عبارتند از:مدرسه بازرگانی دانشگاه امریکایی بیروت،استارت اردن،اورنج کورنرز،IMFUNDG،BUSINESS INCUBATION ASSOCIATION TRIPOLI،KAPITA،GIZ،PARK INNOVATION،IRAQ VENTURE PARTNER

فرایند پذیرش در برنامه های پلت فرم المشرق یبدا

فرایند پذیرش در پلت فرم المشرق یبدا به صورت الکترونیکی و از طریق پر کردن فرم ویژه ای که در این زمینه بر روی سایت اصلی این پلت فرم طراحی شده است صورت می گیرد.

بعد از پذیرش فرد در یکی از برنامه های المشرق یبدا ،این پلت فرم در 4 مرحله اقدام به  فعالیت می کند.بخش اعظم فعالیت 4 مرحله ای مبتنی بر ارائه خدمات مشاوره ای  است.

این مراحل 4 گانه عبارت است از:

  1. بعد از پذیرش فرد در یکی از برنامه ها،فرد امکان دسترسی به منابع آموزشی و کارگاه ها به صورت گام به گام و تدریجی متناسب با پیشرفت ایده خود را خواهد داشت.
  2. ارائه کمک های مشاوره ای  از سوی مجموعه ای از  مشاوران  و مربیان برجسته در زمینه استارت آپ ها و کار آفرینی،مشارکت فرد در فعالیت های جمعی سازماندهی شده از سوی هر برنامه و هم چنین بهره مندی از تبادل تجربیات  همتا به همتا(تبادل تجربیات مشابه میان کاربران و مخاطبان هر برنامه)
  3. هدایت کاربران و مشارکت کنندگان به مسیر صحیح و تلاش برای طراحی مدل و راهبرد تجاری هر یک از مشارکت کنندگان
  4. ایجاد  فرصت برای دریافت حمایت بیشتر از استارت آپ هایی که در برنامه المشرق یبدا مشارکت داشته اند.این امر از طریق  فرصت های سرمایه گذاری که توسط شرکت FLAT6LABS ارائه می شود صورت می پذیرد.

ویژگی های برنامه  های المشرق یبدا

قبل از بررسی برنامه های پلت فرم المشرق یبدا،باید ویژگی های برنامه های ارائه شده توسط این پلت فرم مد نظر قرار گیرد.ویژگی برنامه های المشرق یبدا عبارتند از:

  1. تمامی برنامه ها رایگان هستند.
  2.  برنامه های به صورت ارتباطی دو طرفه است .این امر در راستای شرکت کنندگان در این برنامه ها برای شکل دهی به ایده های آنان و هم چنین ترسیم گام وبرنامه عملی برای تحقق آن صورت می پذیرد.
  3. برای هر یک از شرکت کنندگان در برنامه ها،کارگاهها و جلسه های مشاوره به صورت ویژه طراحی شده است.این برنامه ها متناسب با هر فرد طراحی شده و گام به گام متناسب با برنامه عملی پیش می رود.
  4. برای سهولت دسترسی و هم چنین استفاده از این برنامه ها،تمامی برنامه های برای مخاطبان به زبان عربی ارائه خواهد شد.
  5. در خلال برنامه، فضایی برای فعالیت شرکت کنندگان به صورت الکترونیکی و در بستر فضای مجازی برای پیشبرد ایده خود ارائه می گردد . همچنین امکان استفاده فیزیکی از فضای شرکای این پلت فرم نیز وجود دارد.
  6. برای شرکت کنندگان جلسات آموزشی برای نحوه ارائه ایده ها وابتکارات خود به سرمایه گذاران طراحی شده است.
  7. تمامی برنامه ها به سهولت از طریق فضای اینترنت قابل دسترسی است.مخاطبان هدف از کشورهای عراق،اردن و لبنان هستند.
  8. برنامه فرصت های سرمایه گذاری و هم چنین توسعه شبکه ارتباطی اجتماعی به صورت فردی با طیفی از کارآفرینان و سرمایه گذاران ملی و بین المللی را فراهم می سازد.

نگاهی به برنامه های المشرق یبدا

هدف اصلی این پلت فرم توانمند سازی استارت آپ ها،نخبگان مبتکر و دارای ایده در سطح منطقه مشرق عربی عنوان شده است.

برنامه های پلت فرم المشرق یبدا در 3 قالب برنامه ریزی شده است که هر یک از برنامه ها دارای ابزارها و برنامه های خاص خود است.این برنامه ها عبارتند از:

  1. آکادمی المشرق یبدا

این برنامه از طریق ابزارهایی چون ویدیوهای اینفوگرافیک آموزشی و انگیزشی،جلسات انلاین و زنده ،جلسات فردی ( نفر به نفر )،وبلاگ و جلسات آموزشی از پیش ضبط شده انجام می پذیرد.

  1. انکوباتورها

این برنامه از طریق ابزارهایی چون جلسات فرد به فرد،جلسات مشاوره ای و کارورزی انجام می پذیرد.

  1. حمایت از رشد

برنامه حمایت از رشد از طریق ابزارهایی چون برگزاری کارگاههای آموزشی توسط متخصصان، مشارکت در رویدادهای بازاریابی شبکه ای،حمایت حقوقی،مشارکت در رویدادهای بین المللی در زمینه استارت آپ ها و کار آفرینی و حمایت فنی صورت می پذیرد.

حوزه اصلی استارت آپ های مورد حمایت توسط این پلت فرم در داخل عراق شامل فناوری اطلاعات ،بازاریابی،فناوری های بهداشتی و کشاورزی،فناوری های مالی نوین،فناوری های محیط زیست پایدار و هم چنین پلت فرم های آموزشی است.

اطلاعات تماس و دسترسی

همان گونه که بیان شد دفتر این پلت فرم در شهر امان در کشور اردن قرار دارد.اطلاعات دسترسی به پایگاه اینترنتی و هم چنین آدرس این پلت فرم به شرح زیر می باشد:

0096220235685856

https://www.startmashreq.com

   amman@flat6labs.com

   King Hussien Business Park, Amman

نگاهی تصویری به المشرق یبدا

حامیان

نگاهی به المشرق یبدانگاهی به المشرق یبدا

نگاهی به المشرق یبدا

نگاهی به المشرق یبدا

نگاهی به المشرق یبدا

نگاهی به المشرق یبدانگاهی به المشرق یبدانگاهی به المشرق یبدانگاهی به المشرق یبدا

کد خبر 16231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =